Door de coronacrisis is de arbeidsmarkt opeens drastisch veranderd. Banen verdwijnen en de Nederlandse economie heeft het zwaar te verduren. Met name voor Generatie Z is het moeilijk om aan een baan te komen. En al hebben ze een baan, dan is de kans groot dat ze deze niet lang zullen houden. Uit een recente Harris-peiling blijkt dat zij als werknemers, met een tijdelijk contract, drie keer meer kans hebben om hun baan te verliezen ten opzichte van andere werknemers tussen de 35 en 54 jaar met een vast contract.
Naast het feit dat er minder werkplekken beschikbaar zijn, is Generatie Z ook nog eens moeilijk te bereiken. Vacatures die door werkgevers worden uitgezet, veelal rijk aan tekst, lijken de interesse van deze doelgroep niet te kunnen wekken. Hoe wek je de interesses van deze groep dan eigenlijk wel? De voorkeur van Gen-Z gaat uit naar het visuele, iets waar huidige werkgevers nog maar weinig op inspelen. De online platforms waarop zij actief zijn, zijn vaak vluchtig. Zo vindt de groep in korte tijd vindt waar zij naar op zoek is.
Hoe lang heb je dan eigenlijk om Gen Z aan te spreken? En via welke media platforms? Onderzoeksbureau Newcom laat weten dat Gen-Z in Nederland vooral actief is op de social mediaplatforms Instagram, YouTube, TikTok en Snapchat. Met name TikTok is flink gestegen met 1.125.000 gebruikers in 2020.