blog_post_genZ_adver-online_DEF

Hoe bereik je Generatie Z voor jouw openstaande functie?

Het vinden van een baan op de huidige arbeidsmarkt wordt er voor Generatie Z niet gemakkelijker op. Een grote factor die hierop van invloed is, is natuurlijk de COVID-19 crisis, maar ook hun eigen voorkeur voor online kanalen speelt een belangrijke rol. Daarnaast wordt het bereiken van deze groep steeds uitdagender. Gen-Z zit met een kortere concentratiespanne niet te wachten op lange vacatureteksten. Hoe kun jij, als recruiter, Generatie Z wél bereiken? En waar moet je aan denken bij het opzetten van een recruitment campagne?

Zo bereik je Generatie Z

Wie is Generatie Z?

Over het algemeen wordt Generatie Z gedefinieerd als: zij die geboren zijn tussen 1995 en 2010. Het is de eerste generatie jongeren die zich geen leven kan herinneren zonder het internet. Een groot deel van deze groep is letterlijk opgegroeid met tablets en smartphones binnen handbereik.

Uit onderzoek blijkt 40 procent van de consumenten in 2020 binnen Generatie Z valt. Dit maakt Generatie Z een belangrijke groep voor adverteerders en recruiters. Verder staat de groep bekend om haar kortere concentratiespanne, wat het voor recruiters ontzettend uitdagend maakt om de groep nieuwsgierig te maken, maar niet onmogelijk. Hierover later meer.

De uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt

Door de coronacrisis is de arbeidsmarkt opeens drastisch veranderd. Banen verdwijnen en de Nederlandse economie heeft het zwaar te verduren. Met name voor Generatie Z is het moeilijk om aan een baan te komen. En al hebben ze een baan, dan is de kans groot dat ze deze niet lang zullen houden. Uit een recente Harris-peiling blijkt dat zij als werknemers, met een tijdelijk contract, drie keer meer kans hebben om hun baan te verliezen ten opzichte van andere werknemers tussen de 35 en 54 jaar met een vast contract.

Naast het feit dat er minder werkplekken beschikbaar zijn, is Generatie Z ook nog eens moeilijk te bereiken. Vacatures die door werkgevers worden uitgezet, veelal rijk aan tekst, lijken de interesse van deze doelgroep niet te kunnen wekken. Hoe wek je de interesses van deze groep dan eigenlijk wel? De voorkeur van Gen-Z gaat uit naar het visuele, iets waar huidige werkgevers nog maar weinig op inspelen. De online platforms waarop zij actief zijn, zijn vaak vluchtig. Zo vindt de groep in korte tijd vindt waar zij naar op zoek is.

Hoe lang heb je dan eigenlijk om Gen Z aan te spreken? En via welke media platforms? Onderzoeksbureau Newcom laat weten dat Gen-Z in Nederland vooral actief is op de social mediaplatforms Instagram, YouTube, TikTok en Snapchat. Met name TikTok is flink gestegen met 1.125.000 gebruikers in 2020.

Nieuwe wervingstechnieken

Bij Adver-Online zagen we de mogelijkheid om zowel Generatie Z als recruiters te helpen. Binnen onze recruitment marketing oplossingen bieden we je de kans om juist deze doelgroep te benaderen. Klanten van Adver-Online kunnen middels nieuwe wervingsmogelijkheden campagnes verspreiden via diverse social mediaplatforms. Denk aan YouTube, Instagram, Spotify, Snapchat en TikTok. 

Dit zijn de kanalen waarop deze generatie gemiddeld per dag zo’n zes uur van hun tijd besteedt. Door je recruitment strategie op deze platforms af te stemmen ben je als recruiter meer succesvol in het benaderen van Gen-Z. Wees visueel, duidelijk en vluchtig.

Employer branding - man werken laptop

Employer branding voor Generatie Z

Naast deze nieuwe online marketingmogelijkheden, kunnen klanten van Adver-Online ook hun employer brand op strategisch en uitvoerend niveau optimaliseren. Wat is employer branding eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk bij het bereiken van Generatie Z?

Met employer branding laat jij Generatie Z zien waarom zij bij jou in dienst willen treden. Op de werkvloer houd jij rekening met de wensen en behoeften van ieder individu. Wat wil een werknemer en hoe doe jij er alles aan om hier zo goed mogelijk in te voorzien? Laat zien wie jij als bedrijf écht bent en hoe jij er alles aan doet om iedere werknemer zo veel mogelijk te leren.

Gen-Z is al heel bewust bezig met het bemachtigen van een droombaan, blijkt uit een onderzoek van Motivaction. Van de Nederlandse jongeren t/m 17 jaar zegt 93% te weten wat zij later wil. Juist daarom is employer branding zo belangrijk bij het werven en bereiken van Gen-Z. Dit is een voortdurend proces en zal iedere dag merkbaar zijn op de werkvloer.

Kom in contact met Generatie Z via Adver-Online

Nu je weet hoe belangrijk de nieuwe online marketingmogelijkheden en employer branding zijn bij het bereiken en werven van Gen-Z, wordt het tijd om je kennis toe te passen. De experts van Adver-Online helpen je graag bij het ondersteunen en uitrollen van een wervingsstrategie op maat, speciaal om Generatie Z te bereiken. Neem contact met ons op en één van onze experts helpt je graag verder!

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email