Recruitment trends 2021: dit zijn ze!

Dit zijn de 5 belangrijkste recruitment trends voor 2021

We kunnen met zekerheid zeggen dat 2020 een uitdagend jaar is geweest voor recruitment. Waar de markt initieel reageerde door alle werving en selectie zoveel mogelijk on hold te zetten, zagen veel bedrijven aan het einde van het jaar gelukkig toch weer kans om nieuwe medewerkers aan te trekken. Sterker nog, november 2020 liet voor de derde maand op rij de laagste werkeloosheid in tijden zien.

Covid-19 bood dus uitdagingen maar gelukkig ook kansen, en die kansen kunnen we gaan benutten in het aankomend jaar. Daarom hierbij de vijf belangrijkste recruitment trends voor 2021, afkomstig uit de hoge hoed van onze experts.

Verwachte recruitment trends 2021

Trend 1: Meer thuiswerken zorgt voor flexibeler wervingsproces

Door corona zijn we intussen allemaal gewend aan het thuiswerken. En dat is mooi, want het betekent nieuwe kansen voor werving en selectie. Waar medewerkers tot voor kort afvielen voor functies, bijvoorbeeld omdat de afstand tussen werkplek en woonplaats te groot was, of omdat ze graag wilden thuiswerken, zien we dit veranderen.

De leaseauto zal plaats gaan maken voor een gefaciliteerde werkplek of co-working dichtbij huis. De technologie van nu heeft immers bewezen dat werken op afstand met elkaar goed mogelijk is. Wanneer de corona pandemie voorbij is, weet niemand. Maar zelfs als corona er niet meer is, denkt men nog veelvuldig vanuit huis te werken of op een externe locatie dichtbij huis.

Thuiswerken biedt flexibiliteit, en dat maakt het een stuk makkelijker om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande functies. Van regionaal kun je nu nationaal of zelfs internationaal werven om de perfecte kandidaat voor je vacature te vinden. Iets waar je dus goed op kunt inspelen in het nieuwe jaar met je recruitmentstrategie.

Benieuwd hoe je die recruitmentstrategie succesvol op- en inzet? Lees hoe je in 5 stappen jouw recruitmentstrategie creëert.

Trend 2: Significant minder discriminatie op de arbeidsmarkt door impact nieuwe wetgeving

Een trend die wij met open armen ontvangen is de vermindering van discriminatie op de arbeidsmarkt door de nieuwe wet ‘Toezicht discriminatievrije werving en selectie’.

Natuurlijk is discriminatie (zeker anno 2020 en 2021) not done. Gelukkig vindt de regering dat ook, vandaar de nieuwe wet die discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaat. Onze experts verwachten dat deze wet grote impact zal hebben, want organisaties kwamen tot voor kort nog goed weg met het luchtig nemen van regels omtrent discriminatie en inclusie, maar met de nieuwe wet niet meer.

De nieuwe wetgeving vergt grotere controle van recruitment op het interne proces. Werkgevers moeten aantonen inzet te plegen tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Grote bedrijven dienen dit schriftelijk te doen, kleine bedrijven lichten hun werkwijze eerst mondeling toe.

De exacte datum van invoering is nog onbekend. Toch raden we aan hier vast mee aan de slag te gaan als recruitment-professional, mocht je dit natuurlijk niet allang gedaan hebben.  

Trend 3: Groei anonimiseren sollicitanten

Boven op die nieuwe wet tegen discriminatie, verwachten we in 2021 een groei te zien in het aanbieden van geanonimiseerde kandidaten naar klanten toe. Persoonlijke gegevens zoals geslacht, naam en leeftijd zullen weggelaten worden, om zo iedere kandidaat een eerlijke kans op de arbeidsmarkt te bieden.  

 

Het zou mooi zijn als grote vacaturebanken hierin ook het voortouw zouden nemen. Maar we verwachten ook dat recruitmentbureaus hier flinke slagen in zullen maken aankomend jaar. Anonieme sollicitanten zullen hopelijk op korte termijn de norm worden in alle recruitment en job marketing.

Job marketing toepassen binnen jullie organisatie? Lees alle ins en outs in onze uitgebreide job marketing kennisgids.

Trend 4: Geautomatiseerde matching van soft skills en competenties ontwikkeld in een rap tempo

Waar afstand een steeds kleinere rol bij candidate matching anno 2021 speelt, wordt de rol van soft skills en competenties des te groter. En dan met name de geautomatiseerde matching ervan. Omdat we verwachten dat het curriculum vitae in 2021 plaats zal maken voor het skills rapport, zullen ATS’en een tandje bij moeten zetten om geautomatiseerde matching, of de juiste koppeling met partners te bieden om hun klanten hiervan te kunnen voorzien.

 

Wat houdt dat skills rapport in? Een overzicht van vaardigheden en competenties waarover een kandidaat beschikt, in plaats van een opsomming van vorige werkgevers en opleidingen. Dit leidt in de long run tot geschikte kandidaten die functies goed beheersen of zich eigen kunnen maken, maar ook tot medewerkers die verder kunnen ontwikkelen op de skillset die zij al bezitten.

 

Door in vacatures direct duidelijk te maken welke vaardigheden en soft skills er voor een openstaande functie nodig zijn, kan de match makkelijker gemaakt worden met kandidaten die deze skills beheersen. Kortom: een efficiënter wervingsproces voor een betere match!

Trend 5: Steeds meer gebruik van geautomatiseerde recruitmentprocessen

De wereldwijde COVID-19 pandemie heeft grote impact gehad op hoe men te werk gaat in diverse branches. Ook de recruitment branche heeft zich in snelle tijd moeten aanpassen aan de razendsnel veranderde situatie. Met de afname in vacatures en de toename in werklozen, neemt de spanning op de arbeidsmarkt toe.

 

Daarbij komt ook dat het voor veel organisaties uitdagender dan ooit is om relevant te zijn en te blijven voor medewerkers. Zeker met nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden, zoals Generatie Z, die verlangt naar de ultieme droombaan met een betekenisvolle carrière. Hoe kunnen Artificial Intelligence (AI) en machine learning bijdragen aan deze uitdagingen?

 

In de strijd om talent kan Artificial Intelligence een uitkomst bieden door het recruitmentproces slimmer en efficiënter te maken. Het vinden van de juiste kandidaat wordt gemakkelijker, door de juiste succesfactoren te identificeren per job en deze als input bij het screenen te gebruiken. Op deze manier vind je gemakkelijker de juiste kandidaat, die hoogstwaarschijnlijk succesvoller zal zijn in de juiste functie, én verhoog je de productiviteit van je recruitmentafdeling.

 

Bij Adver-Online werken we al veelvoudig met AI in onze recruitment software, en zitten we boven op de nieuwe ontwikkelingen om onze software continu te verbeteren. Doe je voordeel met onze geautomatiseerde data-analyses en optimaliseer je recruitmentstrategie.

Samengevat

Voor 2021 verwachten we dat er verschillende spannende ontwikkelingen klaarstaan voor recruitment. Zo verwachten we dat er binnen recruitment steeds minder discriminatie zal plaatsvinden door nieuwe wetgevingen en het anonimiseren van kandidaten. Daarnaast zien we dat afstand voor veel functies geen rol meer speelt bij werving en selectie door de mogelijkheden tot thuiswerken. Ook vangen we verschillende signalen op die laten zien dat soft skills en competenties steeds belangrijker worden bij matching van kandidaten met een vacature. En als laatste, zoals in iedere branche, verwachten we dat automatisering steeds meer recruitmentprocessen zal overnemen.

 

Een spannend jaar dus, waarin we je graag weer van dienst zijn met al onze recruitment oplossingen! Verdere vragen over recruitment of waar jij als recruiter op moet letten? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer in een persoonlijk gesprek.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email